X
تبلیغات
کد لوگوهای سه گوشه
مه رویان بستان خـــــــــــدا - بیان ولدان و غلمان

امام سجّاد (علیه السّلام) مى فرمايند :اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ اَنَّهُ يَكونُ فى آخِرِ الزَّمانِ اَقوامٌ مُتَعَمِّقوُنَ، فَاَنزَلَ اللهُ تَعالى «قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ» وَ الآياتَ مِن سورَةِ الحَديدِ اِلى قَولِهِ «وَ هُوَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدورِ»: خداى عزّوجلّ مي‌دانست در آخرالزّمان مردمانى ژرف كاو و موشكاف خواهند آمد، به همين دليل سوره ى «قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ» و آيات سوره ى حديد تا «وَ هُوَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدورِ» را نازل كرد.(کلینی، کافی، ج 1، ص 91) *** ائمّه(علیهم السّلام) شيعيان خود را از مراجعه به غير اهل بيت و پرورش يافتگان اين مكتب به شدّت منع می كنند. چنانچه امام كاظم(علیه السّلام) فرمودند :لا تَأخُذَنَّ مَعالِمَ دينِكَ عَن غَيرِ شيعَتِنا: معارف دين خود را جز از شيعيان ما مگير.(مجلسی، بحارالانوار، ج 2، ص 82) *** اميرالمؤمنين(علیه السّلام) به كميل فرمودند :يا كُمَيلُ لا تَأخُذ اِلّا عَنّا تَكُن مِنّا :ای کمیل! جز از ما مگير تا از ما باشى.( مجلسی، بحارالانوار، ج 2، ص 98) *** قرآن كريم مى فرمايد :مَن يَخرُج مِن بَيتِهِ مُهاجِرآ اِلَى اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ يُدرِكهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجرُهُ عَلَى اللهِ :كسى كه براى هجرت به سوى خدا و رسولش از خانه ى خويش بيرون آيد، سپس مرگ او را دريابد، هرآينه پاداشش بر عهده ى خداوند قرار گرفته است.(سوره ی نساء، آیه ی 100) * براين اساس، سالكى هم كه به قصد سلوك الى الله از خانه ى نفس خويش خارج شود، اگر پيش از رسيدن به مقصد نهايى سلوك از دنيا برود، در قيامت به صورت انسان كامل و در شمار اهل كمال محشور مى شود و خداوند اجر سالكان به مقصد رسيده را به او عطا مى كند

 

ششم: بیان ولدان و غلمان، یعنی پسران امرد و ساده که ساقی و پیاله گردان و خدّام ایشانند.

فرمود در سوره ی طور: وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ دور می زنند بر ایشان غلامان مخصوص ایشان که از صفا و تلألؤ گویا لؤلؤ پوشیده در صدفند که هنوز بیرون نیامده باشد.510 در صافی است از رسول خدا(ص) سؤال کردند خادم و غلام که چنین است پس مخدوم و آقای او چون است. فرمود: قسم به آن که جان من در دست او است که تفاوت مخدوم با خادم مثل تفاوت ماه شب چهارده است با سایر بزرگان.511 و در سوره ی دهر فرمود: وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً دور می زند بر ایشان پسران که همیشه خواهند بود و از لطافت و سفیدی و تلألؤ چنانند که چون ببینی ایشان را گمان می کنی که ایشان لؤلؤ و مرواریدند که رشته ی نظم ایشان گسیخته و میان مجلس ریخته، که می غلطند و حرکت و گردش می کنند و دور می زنند.512

------------------------------------------

پی نوشت ها:

510. سوره ی طور، آیه ی 24.

511. طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه ی 34 سوره ی طور و فیض، تفسیر صافی، ذیل همان آیه.

512. سوره ی انسان، آیه ی19.

 

* منبع: کاشف الاسرار، مولی نظرعلی طالقانی، به کوشش مهدی طیّب، جلد 1، صص 413 و 414

 

مدیریّت وبلاگ: یکی از شاگردان استاد طیّب |

تصویر ثابت